Om förskolan

Välkommen till Gjutformens förskola som är en liten och gemytlig förskola med tre avdelningar som heter Bruket, Hyttan och Smedjan. Byggnaden som förskolan ligger i har fina lokaler där våra lärmiljöer är uppbyggda utifrån barnens intressen. Gården är liten till ytan men den erbjuder massor med spännande aktiviteter och upptäckter året om. Genom att vi är en mindre förskola bidrar det med att alla barn och pedagoger bygger upp en nära relation till varandra, vilket är bra och skapar trygghet. På Gjutformen har alla pedagoger en pedagogisk utbildning.

Förskolan är belägen i ett bostadsområde med närhet till både stadsmiljö och naturmiljö vilket skapar en mångfald av möjligheter för barns meningsskapande och upptäckande. Förskolan erbjuder daglig utomhusvistelse samt utflykter i närområdet där barnen får möta bland annat skogen, parker och andra sevärdheter utifrån barnens intressen.

Hållbar utveckling är något som genomsyrar Gjutformens verksamhet där barnen får lära sig vikten av att värna om den sociala, ekonomiska och ekologiska hållbarheten.